Звістка про смерть Андрія Ліпатова сколихнула культурну інтелегенцію міста. Кажуть, що художники живуть вічно, і в цьому вислові є глибокий сенс.
До категорії таких художників належить і Андрій Ліпатов. Одна з
місцевих журналісток на сторінках газети бідкалася, що не встигла
познайомитися з Андрієм Ліпатовим. Така вже у нас молодь: трохи
зарозуміла, часом дуже віддалена від творчого середовища справжньої
богеми. Все приходить з часом. І творчі успіхи, злети, широке
визнання. Я з Андрієм був знайомий десять років, близькими друзями не
були, але добрими знайомими - так. При зустрічах говорили про життя та
його творчість теж, бо доводилося про це писати.
Дехто твердить про парадоксальність що, уродженець російської Коломни, опинившись в Україні, пізнав і полюбив її всім серцем. А
що за дивина для сина військового, яких життя робить «перекотиполем»,
космополітами та «дітьми світу». У Андрія був великий закладений
природою потенціал. Саме українські традиції, без яких картини Ліпатова
уявити просто неможливо, зпродукували його творчість та зробили його
фантастичні краєвиди й портрети живими, одухотвореними і
по-європейському презентабельними, але своєрідним національним лубком. Немає ніякого парадоксу
в тому, що ця цілком успішна людина, інженер, як і я за фахом, раптом
покинув роботу на рідному заводі й подався в художники – не маючи ні
відповідної освіти, ні дипломів, а одну лише «іскру Божу» у своєму
серці. Такі кроки для творчих обдарувань справа звична, і лише люди
«іншого світу» здатні «в захльоб» цьому дивуватися.
«І якби не цей відчайдушний та рішучий крок, світ ніколи
б не пізнав геніального майстра, котрий зі скромності відносив себе до
«наївних» художників. Цей «наїв» полонив поціновувачів мистецтва не лише
в рідному місті й країні, а й за кордоном: персональні виставки в
Москві та Кембриджі, перемоги в міжнародних конкурсах у Японії, Франції,
Аргентині, Великобританії свідчать про масштаб таланту скромного
кіровоградського художника-самоука.» - написала журналістка, що не
бачила в очі самого Андрія і за завданням редакції потрапила на його
посмертну, на жаль, ювілейну виставку, де отримала прес-реліз для
поглиблення знань.
Це ми, хто знав його, вражені тим, що ця добра,
комунікабельнва та безконфліктна людина була дружня і привітна, і навіть
вміла об’єднувати абсолютно, здавалося б, несумісних людей навколо
місця свого перебування. Стверджують, що незважаючи на явну відкритість,
сам впускав у свою душу далеко не всіх бажаючих. Чимало з мало знайомих
йому людей розповідають: художник просив перенести зустріч, мотивуючи
це тим, що не хоче перебільшувати власну роль у світовому мистецтві… Відкладені побачення так і не відбулися, кажуть, на жаль.
А про що говорити з сторонніми? Серед журналістів, наприклад, багато
таких, що ставлять безліч нудних і тупих питань і пишуть все
перекрутивши з почутого. Тому така реакція природня, і митець знав хто є
хто у місті та його околицях. До того ж такі зустрічі відбирають час та
вибивають з ритму творчості, діючи, як серцевий напад.
І величину таланту, як уже заведено в Україні, де не завжди визнають геніїв та пророків, часто усвідомлюють лише після того, як людина піде за обрій. От і Андрій Ліпатов отримав першу персональну виставку, а до того в Кіровограді були лише епізодичні вкраплення в загальні контексти тематичного блиску різних вернисажів, лише в переддень свого 50-річчя, до якого не дожив кількох місяців.
Вернісаж відкрився в обласному художньому
музеї, де представлені твори із зібрання родини художника,
Кіровоградського міського художньо-меморіального музею Олександра Осмьоркіна, обласної універсальної бібліотеки імені Чижевського та приватних колекцій Багацького, Сікорського, Любовича, Любарського, Матівоса та інших.
В залі зібралися численні друзі, знайомі художника, багатьох із них можна було впізнати й на гротескових портретах. Зворушливо
виступив художник Андрій Надєждін, котрий справедливо назвав свого
тезку унікальним явищем в образотворчому мистецтві України і визнав:
Ліпатов наближає нас до Європи, оскільки має (язик не повертається
говорити про нього в минулому часі) талант європейського рівня.
Музикант Юрій Любович зізнався: саме
Андрій Ліпатов відкрив для нього старовинний Єлисаветград, малюючи й
оспівуючи його старовинні вулички на своїх надзвичайно позитивних
картинах, що на жаль , перетворило виступаючого в «агітатора від п’ятої
колони», що хоче повернути місту ім’я цариці.. « Тут Остапа і понесло»,
бо закликав усіх талановитих «єлисаветградців»
цінувати один одного за життя й об’єднуватись, поки ще є така
можливість. Як тут не згадати завжди актуальний заклик Булата Окуджави:
«Давайте говорить друг другу комплименты!»? Але забули, що вступити в одну і туж річку двічи неможливо, та ще й криваву, як наша історія.
А за вікном за Андрієм сумував травневий дощ,
який пустився під час відкриття виставки і здавався ще одним милим
жартом Андрія Ліпатова. А сам художник немов би вийшов ненадовго із
зали, щоб повернутися знову. Журналіст Юрій Матівос сказав про те, що в залі виставки при виключеному освітленні темно не стане.
Існує, однак, розхожа
думка обивателів, мовляв, наївне мистецтво - це щось елементарне, кожен
зможе так само намалювати, навіть маленька дитина. Проте це жахлива
помилка. Для того, щоб від картини неможливо було відірвати погляд, щоб
хотілося знов і знов вдивлятися у впізнанні і незнайомі види старого
Елісаветграда, мимоволі посміхатися, дивлячись на колоритну продавщицю
пива («Пиво - сила!»), старіючого ловеласа («На тому ж місці, в ту ж
годину»), дійсних рибаків, що хваляться своїм уловом в морі гарбузів
(«Рибалка»), відображених в роботах Андрія Ліпатова, захоплюватися,
наскільки впізнанний Юрій Любовіч («Маестро»), потрібно мати дар від
Бога. А ще на виставці представлені прекрасні жанрові картини, стильні
натюрморти, досить несподівані роботи з серії «Тачки», а також листівки,
альбоми, фотографії, буклети. Абсолютно живі сюжети, буйство яскравих,
сонячних фарб, життєстверджуюча сила, що буквально б'є ключем, - це
свідченням справжнього таланту, яким поза сумнівом був Андрій Ліпатов.
Маса добрих слів прозвучала в адресу Майстра - і
головна думка, яка простежувалася у всіх виступаючих, - це жаль про те,
що Андрій Ліпатов пішов від нас дуже рано. Що ж, говорять, Бог забирає
до себе кращих з кращих. І Андрій був саме таким.
На виставку Андрія Ліпатова хочеться
приходити знов і знов: повільно переходити від картини до картини,
розглядати знайомі-незнайомі обличчя, шукати відповіді на численні
запитання й розгадувати ребуси його наївного, але надзвичайно мудрого і
доброго мистецтва. Пригадується, як при зустрічах Андрій в
слух роздумував та радився про задумки майбутніх творів, як жив поруч з
нами, але одночасно в іншому паралельному світі старого міста, нових
героїв своїх творів та випромінював добро.
Виставка такого масштабу в Кіровограді у Андрія
Ліпатова, на жаль, перша та посмертна, і це прикро та несправедливо, але
«світло його творів» подароване людям залишається з нами. А ще Андрій
залишився в календарях, листівках та ілюстраціях книжок присвячених
нашому місту.
Затихло свято відкриття, знову пішов дощ, а його
друзі зібравшись разом згадували Андрія і сумували… Дух Андрія витав
десь поруч, і не тільки навколо нас, а і навколо його картин, які
розійшлися по світах: в Росію, Канаду, Францію, США, Польщу, Словаччину,
Німеччину ті інші країни. Анатолій Авдєєв
Читать полностью: http://h.ua/story/276712/#ixzz1gnEYvw00
|