Репродукцію
цієї картини можна побачити в Інтернеті (Вікіпедія). Її написав
російський художник Василь Волков (1840 – 1907) і називається вона
«Петро Перший відвідує в тюрмі наказного гетьмана Павла Полуботка в 1724
році». Там же можна прочитати й про ці відвідини опального гетьмана,
який обстоював козацьке самоврядування: «Згідно з оповідями, Полуботок
сміливо докоряв Петра за порушення українських прав, доводив, що
гноблення України не приносить йому ніякої честі — значно більше слави
правити народом вільним і вдячним, ніж пригноблювати його насильством.
Нагадував йому про вірність і старанну службу українців і докоряв царя,
що за цю криваву службу він платить їм гнівом та ненавистю: «За все це
ми замість подяки одержали тільки кривди та зневагу, потрапили у тяжку
неволю, платимо ганебну і нестерпну данину, змушені копати вали та
канали, осушувати непрохідні болота, угноюючи їх трупами наших
покійників, які тисячами гинули від утоми, голоду, нездорового клімату;
всі ці лиха і кривди наші ще збільшились тепер за нових порядків:
начальствують над нами московські чиновники, які не знають наших прав і
звичаїв і майже неписьменні — знають тільки, що їм все можна, робити з
нами». Розгніваний Петро крикнув, погрожуючи Полуботку смертю за таке
зухвальство, і велів посадити його в фортецю. Перед смертю Полуботок
сказав цареві: «За невинні страждання мої і моїх земляків будемо
судитися у спільного і безстороннього судді, Бога нашого: скоро
постанемо перед ним, і він розсудить Петра і Павла». Невдовзі Полуботок
помер. А через кілька місяців не стало й Петра.
Чому я згадав цю картину зараз, пишучи невелике повідомлення про
відзначення двадцятиріччя обласного художнього музею? Справа в тому, що
років з двадцять тому прочитав (каюсь, не пам’ятаю вже де, прошу
повірити мені на слово), ніби до 1941 року картина зберігалася в
кіровоградському краєзнавчому музеї, до якого відійшла колекція
створеної 1921 року при Будинку науки і мистецтва картинної галереї. Під
час фашистської окупації вона зникла і невідомо чи взагалі збереглася.
Так це чи ні, сказати важко, у всякому разі чогось іншого про долю
картини мені прочитати не довелося. І хай це – тільки легенда, вона все
одно гріє душу і, думаю, цікава для читачів.
Розграбований у війну музей відновив свою діяльність невдовзі після
визволення міста. А от до відкриття зібрання художніх цінностей
залишалося ще два десятки років. Лише у 1965 році в приміщенні колишньої
Спасо-Преображенської церкви було відкрито картинну галерею як відділ
краєзнавчого музею. Самостійне ж життя обласний художній музей розпочав у
січні 1993 року уже в новому приміщенні по вулиці Великій
Перспективній.
Нині музей налічує близько дев’яти тисяч експонатів. Це – твори
російських авторів дожовтневого періоду, радянського живопису, графіки і
скульптури, зокрема українських митців, сучасного образотворчого
мистецтва. До відзначення свого двадцятиріччя музей підготував виставку
робіт, котрі, як зазначалося, ніколи не виставлялися в його стінах. Це
картини В.Власова, С.Рєпіна, І.Юхна, О.Сльоти, В.Югая та ін..
Разом із працівниками музею його ювілей відзначили багато шанувальників мистецтва.
Броніслав КУМАНСЬКИЙ
|